Ce e de facut pentru ca Iasul sa aiba transport metropolitan?

mopc-41199

Nu scriu acest articol pentru cei din lumea transporturilor. Acestora le este, sper, clar care este drumul de parcurs. Eu am început sa-l studiez în 2012, l-am parcurs pana sa-i vad capătul si apoi … block (vezi mai multe despre epopeea din 2012-2013 a transportului public metropolitan ieșean).

Îl scriu pentru toți cei care, intuind ca un astfel de serviciu ar dovedi un minim de civilizație, se întreabă de ce nu exista.

Răspunsul este simplu: nu există cadrul legal specific. Sau, mai simplu, pentru că primăriile nu s-au înțeles să facă acest lucru.

Să mă explic. Există în legislație 3+1 tipuri de transport de persoane cu curse regulate, astfel:

  1. transport public local (in interiorul unei localități) – decis, reglementat si atribuit de primării.
  2. transport public județean (între localități, deci și între Mun. Iași și Comuna Rediu, de exemplu) – decis, reglementat de CJ și atribuit prin licitație electronică
  3. transport public național (rutele care trec dincolo de granițele unui județ) – decis, reglementat și atribuit la nivel central.
  4. + transport public în zonele asociațiilor de dezvoltare comunitară ( aka „metropolitan”) care este opțional, dacă două sau mai multe localități decid să reglementeze transportul public între ele acesta devenind transport public local, traseele fiind scoase din rândul celor județene.

Asadar, pentru a avea transport metropolitan trebuie sa se infiinteze acest al 4lea tip de transport in Iasi si impreujurimi. Pentru asta este nevoie de vointa Consiliilor Locale implicate si de sprijinul Consiliului Judetean. Ce spuneti, e greu? E greu, dar nu imposibil. Altii inaintea noastra au facut-o.

S-a vehiculat mult in ultima perioada ideea opozitiei localitatilor din jur. Fals. Cand am demarat procesul de constituire ADI de transport metropolitan in 2013 aveam la ZMI acordurile scrise din partea tuturor primariilor invitate.

zmi amsit

Am realizat mai jos o sinteză a pașilor pe care va trebui sa-i parcurgem ca să știm cât de departe suntem:

PAS1. Înființarea asociației de dezvoltare intracomunitară de transport public (hotarari de CL si CJ),

P2. Elaborarea și aprobarea unui studiu de oportunitate pentru fundamentarea și delegarea serviciului de transport,

P3. Mandatarea ADI prin HCL-uri emise de către toate/unele autoritățile locale membre să exercite în numele acestora dreptul de a delega gestiunea serviciului de transport public local,

P4. Realizarea de catre ADI a documentelor necesare (Plan de Transport Metropolitan, Caiet de Sarcini al serviciului, Modelarea economică etc.) in paralel cu scoaterea traseelor metropolitante din Planul Judetean de Transport care urmeaza a intra in vigoare in 2019,

P5. Adoptarea de către ADI a hotărârii de a delega serviciul de transport public local către un operator/mai mulți;

P6. Înființarea în cadrul AZMI a unui compartiment sau un serviciu prin care să se asigure organizarea, reglementare , coordonarea și controlul prestării serviciului de transport metropolitan.

P7. Realizarea proceduilor de delegare a operării traseelor metropolitane.

Astazi suntem în așteptarea pasului 1.

#HaiCăSePoate

LOGO

msd

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *